Προγράμματα Αυτοκινήτων-Μοτοσυκλετών

Στην Ελλάδα, η ασφάλιση των οχημάτων έχει γίνει και παραμένει υποχρεωτική με Νομοθεσία του 1976.

Για τη συμμόρφωση με τον Νόμο αλλά και για την προστασία του αυτοκινήτου ή της μοτοσυκλέτας σας από κάθε κίνδυνο που σχετίζεται με αυτά, υπάρχουν πολλές επιλογές, οι οποίες συχνά τροποποιούνται με βάση ορισμένους παράγοντες, όπως το είδος του οχήματος (επιβατικό, φορτηγό, ταξί, μηχανή, κ.α.), την ηλικία του, την αξία του, κ.α. Ωστόσο, πέντε (5) είναι οι βασικές κατηγορίες στην ασφάλιση ενός οχήματος:

Εκτός από την υποχρεωτικά καλυπτόμενη από τον Νόμο Αστική Ευθύνη για Σωματικές Βλάβες ή Υλικές Ζημιές, που ο καθένας μπορεί να προξενήσει κατά την οδήγηση ενός οχήματος, στα προγράμματα της Βασικής Ασφάλισης συνήθως συμπεριλαμβάνονται καλύψεις όπως η Φροντίδα Ατυχήματος, η ρυμούλκηση του οχήματος εξαιτίας ατυχήματος,  οι ζημιές από όχημα που είναι ανασφάλιστο, και κατά περίπτωση, προστασία από αύξηση των μελλοντικών ασφαλίστρων λόγω υπαιτιότητας σε ζημιά.  Σε σπάνιες περιπτώσεις συναντάμε και την κάλυψη Αστικής Ευθύνης για σωματικές βλάβες κατοικίδιου.  

Σημαντικό είναι το αν το επιλεγμένο πρόγραμμα καλύπτει Αστική Ευθύνη  μέσα στα γκαράζ των σουπερμάρκετ ή των οχηματαγωγών πλοίων.

Τα προγράμματα αυτά παρέχουν ό,τι και η Βασική ασφάλιση με επιπρόσθετες καλύψεις, όπως η πυρκαγιά, η ολική & μερική κλοπή, η ενοικίαση οχήματος λόγω κλοπής, οι τρομοκρατικές ενέργειες και οι πολιτικές ταραχές, τα φυσικά φαινόμενα, η θραύση κρυστάλλων, κ.α. Ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες προσφέρουν την κάλυψη των αερόσακων και των ζωνών ασφαλείας, που ενδέχεται να καταστραφούν στη σύγκρουση.

Στην ασφάλεια μηχανής παρέχεται επίσης ολική κλοπή (νέα μοντέλα).
Οι καλύψεις της συγκεκριμένης κατηγορίας προτείνονται στις περιπτώσεις που το όχημα δεν είναι πολύ παλαιό και διατηρεί ακόμα σημαντικό μέρος της εμπορικής του αξίας (αξία μεταπώλησης).

Καλύπτει όσα και η ασφάλιση με συμπληρωματικές καλύψεις ακόμα και στην περίπτωση που ο ασφαλισμένος ευθύνεται για το ατύχημα. Επομένως, εκτός από τον τρίτο ζημιωθέντα, η ασφαλιστική εταιρεία αποζημιώνει και τον ίδιο τον ασφαλισμένο της ώστε να επισκευάσει και τη δική του ζημιά.

Δεδομένου ότι είναι η πιο δαπανηρή κάλυψη, παρέχεται με τη δυνατότητα συμμετοχής του ασφαλισμένου (απαλλαγή) στο ποσό της ζημιάς του, με αποτέλεσμα να μειώνεται και το κόστος της ασφάλισης.

Συχνά, με αυτά τα προγράμματα παρέχεται και η κάλυψη «Εγγύησης Αξίας Οχήματος» για 2-3 έτη αλλά και η "Κακόβουλη Βλάβη" οχήματος.

Προτείνεται για αγορές νέων οχημάτων, που δεν έχουν κυκλοφορήσει.

Η Οδική Βοήθεια (από ατύχημα και από βλάβη) μπορεί να μην είναι απαραίτητη τα 2-3 πρώτα έτη ενός οχήματος, καθώς ίσως παρέχεται δωρεάν από την αντιπροσωπεία. Ωστόσο, είναι σημαντικό να την προσθέτουμε όσο το αυτοκίνητό μας παλαιώνει. Ιδιαίτερα, αν το κρατάμε περισσότερο από 15 χρόνια, καλό είναι να μην το αμελήσουμε διότι οι συμβάσεις που έχουν οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες με τις εταιρείες οδικής βοήθειας, εξαιρούν οχήματα μεγάλης ηλικίας. Επομένως, ενδέχεται να μην μπορούμε να έχουμε την Οδική Βοήθεια από την ίδια την ασφαλιστική μας εταιρεία και να χρειαστεί να στραφούμε σε ανεξάρτητο πάροχο, με τις επιμέρους προϋποθέσεις του. 

Ορισμένα σημαντικά κριτήρια για την παροχή της Οδικής Βοήθειας μπορεί να αποτελέσουν:

  • Οι χρήσεις των οχημάτων που μπορεί να ρυμουλκήσει (ΕΙΧ, ΦΙΧ, Μοτο, Αγροτικά, κ.α.).

  • Αν ρυμουλκεί μοτοσυκλέτες, από ποιο κυβισμό και άνω προβλέπει η σύμβαση.

  • Αν καλύπτει στο εξωτερικό και σε ποιες χώρες (ειδική προσοχή στην Αλβανία διότι ελάχιστες οδικές βοήθειες συμπεριλαμβάνουν τη χώρα αυτή).

  • Αν επανέρχεται (εξυπηρετεί για 2η φορά) για το ίδιο περιστατικό βλάβης.

  • Τι προβλέπεται στην περίπτωση που το συνεργείο της επιλογής του ασφαλισμένου είναι κλειστό την ώρα της μεταφοράς του οχήματος.

 

Μέσω της Νομικής Προστασίας, η ασφαλιστική εταιρεία αναλαμβάνει να καλύψει τις δαπάνες για την προστασία των έννομων συμφερόντων του ασφαλισμένου, οι οποίες συνήθως περιλαμβάνουν:

  •                     Την αμοιβή του αρμόδιου για την περίπτωση δικηγόρου. (Ο ασφαλισμένος έχει το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής του δικηγόρου που θα αναλάβει την υπόθεσή του, όμως η εντολή προς τον δικηγόρο πρέπει να δίνεται από την ασφαλιστική εταιρεία, «κατ΄εντολή» του ασφαλισμένου, επομένως έχουν σημασία κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις, στις οποίες έχει τη δυνατότητα να ανατρέξει ο ασφαλισμένος μέσω των Γενικών & Ειδικών Όρων του κάθε ασφαλιστηρίου).

  •                     Την καταβολή των δικαστικών εξόδων και τελών.

  •                     Την αμοιβή των δικαστικών επιμελητών.

  •                     Την αμοιβή των πραγματογνωμόνων ή/και μαρτύρων που μπορεί να κληθούν στο δικαστήριο.

  •                    Την καταβολή των δικαστικών δαπανών του αντιδίκου, εφόσον αυτές τελικά βαρύνουν τον ασφαλισμένο.

Η Νομική Προστασία στα οχήματα αποτελεί ιδιαίτερα σημαντική κάλυψη και συνήθως παρέχεται σε τρεις (3) μορφές:

  • Νομική Προστασία Αποζημίωσης μη συμπεριλαμβανομένων των ενοχικών συμβάσεων οχήματος (συναλλαγών) , που προβλέπει:

    • Τη διεκδίκηση χρηματικών αποζημιώσεων με βάση το Αστικό Δίκαιο.

    • Την υπεράσπιση σε Ποινικά Δικαστήρια λόγω ανθρώπινου τραυματισμού ή θανάτου από τροχαίο ατύχημα.

    • Την προσφυγή σε Διοικητικές Αρχές λόγω αφαίρεσης πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας του οχήματος ή διπλώματος του οδηγού.

  • Νομική Προστασία Αποζημίωσης και για ενοχικές συμβάσεις οχήματος , που προβλέπει:

    • Τη διεκδίκηση χρηματικών αποζημιώσεων με βάση το Αστικό Δίκαιο.

    • Την υπεράσπιση σε Ποινικά Δικαστήρια λόγω ανθρώπινου τραυματισμού ή θανάτου από τροχαίο ατύχημα.

    • Την προσφυγή σε Διοικητικές Αρχές λόγω αφαίρεσης πινακίδων, άδειας κυκλοφορίας του οχήματος ή διπλώματος του οδηγού.

    • Τις συναλλαγές που είναι συναφείς με το όχημα και με τη νόμιμη ιδιότητα του κατόχου του οχήματος (π.χ. συναλλαγές με την αντιπροσωπεία, το συνεργείο).

  • Ποινική Νομική Προστασία, που προβλέπει:

    • Αποκλειστικά την υπεράσπιση σε Ποινικά Δικαστήρια λόγω ανθρώπινου τραυματισμού ή θανάτου από τροχαίο ατύχημα.


Σημαντικό
Στην περίπτωση όπου η διαφορά την οποία θα κληθεί να διαχειριστεί η ασφαλιστική εταιρεία προέρχεται από ασφαλιστήριο της ίδιας της εταιρείας, τότε η διαφορά από τη συγκεκριμένη ενοχική σύμβαση δεν μπορεί να εξεταστεί, καθώς υπάρχει σύγκρουση συμφέροντος για την ίδια την ασφαλιστική εταιρεία!